perjantai 3. toukokuuta 2013

Panosta vai pihistä laukuissa?

Törmäsin toukokuun Ellessä hassuun tilanteeseen, kun katsoin, mistä tuo Balenciagan laukku on klikattavissa. No, tekstissä luki Gina Tricot.... Kuvasta syntyikin keskustelua Instagramissa ja Facebookissa, joten ajattelin jakaa sen vielä täällä blogissakin. 
Tämä on nyt tällainen ikuisuuskysymys: missä menee feikin ja lievemmän designin kopioinnin raja? Mutta tässä pari herkullista esimerkkiä.

Balenciagan Classic Polly Anthracite

Gina Tricotin laukku Ellessä

Alexander Wangin Diego

Nasty Gal.com 'Diego'

Célinen Luggage

Seppälän 'Luggage'

Chloén Marcie

Asos.com 'Marcie'

Miu Miun Matelassé -lompakko

Gina Tricotin vastaava

Välillä mallissa on sentään hieman variaatiota, mutta yhdennäköisyys on silti aikamoinen.

Givenchyn Antigona Clutch

Nasty Gal.com hyvin saman tyyppinen clutch

Myöskin korujen puolelta löytyy samaa ilmiötä, vaikkakin tämä on jo aika posketon - tosin ei Cartierkaan ehkä naulaa alunperin keksinyt, se voidaan laittaa egyptiläisten ansioksi.

Cartierin Juste un Clou

Nasty Gal.com samaan kantaan osuva ranneke.

Faktahan on, että melkein kaikki design on vain uudelleen tulkintaa ja saanut vaikutteita aina jostain, joten imitointi sinänsä ei ole mikään rike. Mutta ehkä omaa näkemystä voisi tuoda mukaan välillä hieman enemmän.
Toinen seikka on, että osa ostaa tiedostamatta tällaisia look-a-likeja ja kun tajuaa mallin olevan suora kopio toisesta, voi omasta ostoksesta mennä maku. Tästä oli lukijoiden esimerkkejä Facebookissa. Sysäisinkin siis vastuun suunnittelijoille, sisäänostajille ja lehdistölle.

Lopulta herää vielä kysymys - kumpaa sittenkin jymäytetään enemmän, Balenciagan laukusta 1095 euroa maksavaa vai Gina Tricotilta 29,95 eurolla samanlaisen ostavaa ;)

Ps. Huomasin muuten näitä kuvia googlaillessani, että mahtava BagMiss-blogi kirjoitti samasta aiheesta viime lokakuussa otsikolla 'Designer inspired bags', kannattaa käydä kurkkaamassa sitä ja upeaa blogia muutenkin!

(Kuvat/balenciaga.com, store.miumiu.com, store.alexanderwang.com, givenchy.com, cartier.com ginatricot.com ja nastygal.com)

---
Imitation is the highest form of flattery

Sometimes it's hard to see where a designer inspired product turns into a fake. I was searching the shopping information from the latest Elle for this 'Balenciaga' bag and it turned out to be something else... So please all the designers and buyers more input and awareness into this.
But at the end of the day, who's the fool, the client at Walmart or at Barneys? 

49 kommenttia:

  1. Ostaessasi tuon halppis version, tuotteesta puuttuu SE tunne....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan totta, ostotilanteessa on mielestäni kuitenkin mukana mm. tarina ja yksityiskohdat jne.

      Poista
    2. Niin, se tunne kun vingutat pankkikorttia ostaessas yli tuhannen euron laukkua... ;)

      Poista
    3. Niin, no se on sellaista itsensä hemmottelua :)

      Poista
  2. Toi onkin hyvä kysymys, kumman ostaessa jymäytetään enemmän. Eihän mikään laukku, vaikka kuinka laadukas olisikin, voi perustella hintaansa tonneihin tai edes satasjoukon yläpäähän. Fiilisjuttuja, todellakin. Jokainen arvottaa sitten oman fiiliksensä omilla perusteillaan ja sen perusteella kai syntyy se maksuhalukkuus.

    Mä itse pyrin välttämään noin suorien kopioiden ostamista, jos vain suinkin tiedän kyseessä olevan jotain muuta matkiva tuote. Mutta eihän sitä aina tiedä. Mulla on yhdet vanhat Biancon kengät, jotka ovat hyvin Louboutin inspired, mutta asia selvisi mulle itse asiassa vasta vuosia niidne ostamisen jälkeen. Harva varmaan on kuitenkaan niin kartalla kaikista designer-tuotteista. Ja sitten kun ne suunnittelijatkin vielä kopioi toisiaan! Mitä siitä sitten pitäisi ajatella? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä - olisi toisaalta hauskaa tietää vaikka yhden Bayswaterin oikeat tuotantokustannukset. Mutta näissä hankinnoissa on tosiaan fiiliksellä aika iso rooli.
      Ja tuo, että merkit kopioivat toisiaankin, on hyvä lisä. Olisi pitänyt ottaa siitäkin joku esimerkki!

      Poista
  3. Minä myönnän ainakin, että olen osittain ihan pihalla kaiken maailman design laukuista. Tunnistan osan, mutta en todellakaan suurinta osaa niistä, joten en aina tajua, että joku on mahdollisesti inspired by joku merkki.

    Pääasiallisesti ostan laukkuni vuosien aikana suosikikseni muodostuneelta Longchampilta, jos toki koetan välttää laukkujen ostoa juuri nyt, niitä on sen verran paljon :) . Haluan panostaa nahkaiseen laukkuun kestävyyden takia, mutta olen vielä toistaiseksi pysynyt kirkkaasti alle tonnin hintaluokassa myös. Vaikka toki huokailen monien ihanuuksien perään, niin olen huomannut omien ihastuksieni vaihtuvan niin tiuhaan, että pelkään kalliimman laukun jäävän turhan vähälle käytölle.

    Korujen kanssa olen vielä toivottomampi tunnistamaan, niissä ostan lähinnä jos se on kivan näköinen. Rihkamat iloisesti sekaisin aitojen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän kukaan noissa voikaan pysyä mukana, eikä tarvitsekaan. Suurpiirteisen karsinnan pitäisi tulla suunnittelijoilta ja ostajilta, joilla pitäisi kuitenkin työnkin puolesta olla jonkinmoinen yleiskäsitys.
      Kuluttajan pitäisi vain pystyä nauttimaan kauniista jutuista :) Laatu ja parempi työ auttavat kyllä valitsemaan tuon kalliimman vaihtoehdon.

      Ja koruissahan on juuri mahtavaa tehdä chanelit ja sekoittaa aitoja ja arkisia koruja.

      Poista
  4. Anonyymi tuossa mainitsi aika hyvin SIITÄ tunteesta.. Nyt kun kuvat ovat tuossa vierekkäin, huomaa kyllä tosi räikeät yhtäläisyydet :) mullahan ei sitä designlaukkua ole, mutta joskus mietin tuota mustaa Gina Tri.. Eikun siis Balenciagan laukkua ensimmäisekseni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo yhtäläisyys kyllä näkyy - vaikka onneksi nämä ovat (toivottavasti) satunnaisia ylilyöntejä. Kyllähän noista liikkeistä löytyy oikein hauskoja ja hyviä vaihtoehtojakin - ei aina tarivitse olla merkkiä. Äläkä nyt hätäile sen laukun hankinnan kanssa! :)

      Poista
  5. Balenciagan laukut on mulle pyhä, ja Balenciagan kopiointi pyhäinhäväistys :) Onneksi feikin erottaa helposti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on :) No joo, ainakin livenä tuon eron huomaa :)

      Poista
  6. Hyvä aihe, mä en vieläkään pääse yli tosta Ginan laukusta. Ja vielä isompi shokki on tuo Seppälän luggage :O
    Mulla on käynyt kerran niin, että ostin Hollannista second handina 7€ vyön, jossa oli tosi coolit soljet ja luki takana vain Made in France. Menin sitten parin viikon päästä vyön kanssa Pariisiin ja poikaystäväni kysyi mitä pirua sulla on päällä? Ajattelin että vyön soljet olivat hänelle liikaa, mutta palajstuikin että mun vyö muistutti kovin Hermèsin collier de chieniä, jonka olemassa olosta en silloin vielä tiennyt. Vyö on edelleen mun mielestä tosi cool, mutta en ainakaan Ranskassa kehtaa sitä käyttää. Vyön tarina kyllä kiinnostais edelleen, koska en ole niitä uutena koskaan missään nähnyt, vaan tämä vaikutti ihan tosi vanhalta kopiolta.

    Balenciagojen ja vaikkapa Michael Korsenien hintaa ei voi perustella kustannuskuluila, mutta Ranskassa valmistettujen Vuittonien, Hermèsien ja Goyardien valmistuskulut ovat todellakin hurjan korkeat. Materiaalit ja Euroopassa tehty käsityö maksaa. Eli yhden laukun valmistaminen voi oikeastikin maksaa tonnin, jolloin myyntikinta on tietysti suurempi. Oikeasti high end laukkujen katteet ovat yllättävän pienet! Ja niiden ostajien onneksi, myös jälleenmyyntihinta pysyy hyvänä, eipä taida Seppälän luggagesta paljoa saada huuto.netissä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nuo olivat aika mielenkiintoiset esimerkit...
      No juuri noin voi käydä, kuten sinulla tuon vyön kanssa ja se on mälsää.

      Kuten Norpalle sanoin, olisi toisaalta hauska tietää vähän tuota tuotantokulua. Mutta lohduttavaa, jos ero ei ole ihan posketon. Se voisi hyvinkin olla.
      Pitää ehkä käydä kurkkaamassa paljon tuo Seppälän laukku maksaa, varmasti löytyy.

      Toivottavasti teillä on ollut hauskaa Suomessa - ainakin ilmat ovat suosineet.

      Poista
    2. Tuo Seppälän laukku on 30e hujakoilla, Seppälästä voi ostaa myös Bayswaterin, Mini Alexan... Surullista :/

      Poista
    3. Kiitos tarkennuksesta! Noh, öö sieltä löytyykin sitten kaikki laukkuaarteet A-Z.
      Kivaa viikonloppua :)

      Poista
  7. Niinku hyvin kirjoititkin, niin aina sitä ei vaan tiedä, että jokin laukku onkin ihan suora kopio kalliimmasta. Välillä itsekin ihaillut esim. Zarassa ja Aleksi13:ssa joitain kivoja yksilöitä, kunnes tajunnut myöhemmin, että näyttää toooosi samalta jonku merkkilaukun kanssa. Itekään en tosiaan pysy mukana kaikissa uusimmissa it-laukuissa. Mutta kyllä sitä omaa mielikuvitusta saisivat nämä kopioiden suunnittelijat vähän enemmän käyttää!;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eikä tosiaan tarvitse pysyä - peräänkuulutan tuota valppautta ja parempaa suunnittelua ammattilaisilta.

      Poista
  8. Itsekin olin melkoisen yllättynyt huomatessani samaisen "Balenciaga look a liken", mutta kuten tekemästäsi vertailukollaasista voi huomata, näitähän riittää. Todella valitettavaa, että halpisketjut kopioivat noi räikeästi aitoja, mutta eipä se yllätä. Itse en ostaisi koskaan halpisketjujen laukkuja, saatikka sellaisia, jotka erehdyttävästi muistuttavat aitoja.

    Ensimmäisenä tulee mieleen, että näitä halpislaukkuja ostavat nuoret, koska heillä ei ymmärrettävästi ole mahdollisuutta ostaa aitoa, eivätkä he välttämättä edes tiedosta ostavansa törkeää "look a like" -laukkua. Kaikkiahan ei edes kiinnosta mitä laukkua ollallaan kantavat, mutta itse olen sitä mieltä, että kannattaisi panostaa edes sen verran, että ostaisin aitonahkaisen laukun, mikä kestää käytössä paremmin, kuin keinotekoiset materiaalit.

    Ja kyllä ne, jotka muotia seuraa, tunnistaa aidon feikistä ja taas ne, jotka eivät ole niin kartalla, luulevat, että esim. Thaimaan feikit ovat täysin aidon näköisiä, mutta valitettavasti näin ei ole ja harjaantunut silmä näkee sen heti.

    -H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin no, minäkin olen ostanut ensimmäiset laukkuni H&M:n ja Zaran hyllyltä. Toisaalta onhan se hyvä keino kokeilla eri malleja, kun sitten saa enemmän rahaa, osaa sijoittaa paremmin oikeaan malliin.

      Poista
  9. Viime vuonna taisi olla Stockmannin Global-merkin nahkalompakko, joka nosti ärsytyskynnystäni. Se oli kantistarjouksena, mistä syystä bongasin sen. Ei tarvinnut olla moinenkaan fashionista huomatakseen sen irvokkaaksi kopioksi MbMJ Petal to the Metal-lompakosta. Linnut olivat ehkä nokat eri suuntiin, mutta muuten lähes identtinen. Häpeällistä Stockan kannalta, koska myyvät kumpaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on taas hyvä esimerkki tuosta sisäänostajien vastuusta!

      Poista
  10. Siis toi Seppälän Luggage, ei ole todellista! Törkeää ja räikeää kopiointia. Ja joo, ei Cartier varmasti naulaa keksinyt (loistava kohta muuten postauksessa, hörähdin ääneen), eikä sitä, että metallia voi taivuttaa, mutta kai nyt joku roti sentään pitäisi olla?

    Itse en osta ketjuliikkeistä laukkuja juurikin tästä syystä. Joko tunnistan ne suoriksi kopioiksi, tai törmään myöhemmin alkuperäiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tuossa naulassa on ainakin uutta ajattelua - kun on annettu arkiselle esineelle uusi käyttötarkoitus. Itsellänikin on jäänyt nuo ketjuliikkeiden laukut vähän vähemmälle.

      Poista
  11. Mielenkiintoisen keskustelun avasit, sillä olen itsekin miettinyt tätä asiaa jo useamman vuoden ajan. Ajattelin itsekin kirjoittaa asiasta, kun huomasin Sokoksen huhtikuun kanttislehdessä täysin Mulberry Bayswaterin kopioita. Samoin Sokkari myi joitakin vuosia sitten yli sadan euron hintaan jotain look a like Vuittoneita. Olivat toki eri nimellä, mutta mallit ja yleisilmeet täysin LV:n monogrammista. Moni ostaa varmasti täysin tietämättään näitä kopiolaukkuaja, joten itse vaatisin kyllä enemmän vastuuta suunnittelijoille ja sisäänostajille.

    Kopoinniltahan on tässä maailmassa mahdoton välttyä, mutta itse olisin mieluumin ihan ilman, kuin ostaisin kopoita. Vastustan kopiointia kovasti, ja ihan hyvä, etten lähtenyt kirjoittamaan asiasta, sillä olisi voinut tulla turhankin kärkästä tekstiä :)

    Kuten ensimmäinen Anonyymikin sanoi, merkkilaukkua ostaessa ja käyttäessä on vain SE joku tunne. Itse harvoin edes yritän järjellä perustella laukkuostoksiani. En välitä siitä, onko laukku lopunikääni käytössä ja ehkä perintönä tyttärelleni, itselleni riittää laukusta tasan se ilo, mitä se tuottaa joka päivä, kun sitä käytän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kirjoita ihmeessä tästä - ei aiheesta voi puhua liikaa ja kiva saada eri näkökulmia!
      Samoin, ei laukkuostoksia oikein järjellä pysty perustelemaan ;)

      Poista
  12. Minä tunnetusti olen kallistunut aitoihin ja en noista kopioista perusta. Suora kopioionti on minusta väärin ja paljon yskittää ne materiaalit ja valmistusolosuhteet. Haluan laukkuni kunnon materiaaleista tehtynä, niin että ainakin kuvitelmani hyvästä ja laadukkaasta valmistustavasta täyttyy. Sen sanottuani, minua yskittää myös tämä laukkujen hinnannousu. Kaikki maksaa aivan älyttömästi nykyään ja alan kokea uusia hintoja katsoessani itseni jymäytetyksi. Kaksi haavetta siellä laukkulistalla keikkuu, mutta muuten olen laittanut itselleni hintarajan, jonka alla pitää pysyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuttuja tuntemuksia :)
      Vaikka en aina menisi vannomaan, ettei merkkilaukkujen ja -tuotteiden valmistusolosuhteet olisi myös joissakin tapauksissa arveluttavia. Mutta toivottavasti pääsääntöisesti kunnossa.

      Poista
  13. Tuntuuko tutulta https://hushhush.com/product/15155 - Carla Ferrerin laukku, jota esim. Members.com kauppaa alennuksella!

    VastaaPoista
  14. Olen pari krt vahingossa ostanut kopioita, esim. Ranskasta ostin kauniin laukun ja tulin Suomeen ja dadaa, Vuittonin kopiohan se olkapäillä pyöri. Täysin tietämätön koko jutusta, eli tahalleen en moista tehnyt.

    Viime vuonna tähän aikaan ihailin Eflan rusettikoruja ja yhtäkkiä Lindexillä oli vastavat myynnissä, todellakin murto-osahintaan.

    Periaate on että ulkonäkö ratkaisee mikä on kiva, en ole niin energinen että jaksaisin ottaa selvää onko vst mallia kenelläkään muulla myynnissä, jos tykkään, voin ostaa. Sen verran ikää on tullut etten keinonahkaa kotiini vastaanota, ok, poikkeus voi olla mutta äärimmäisen harvoin, esim mieheni isoäiti antaa jotain tai vst,mutta itse en tekonahkaa osta.

    Mutta jos tunnistan kopioksi, en todellakaan osta.

    Mä tykkään tosi paljon tosta Celinen laukusta ja pakko myöntää Seppälältä meni kyllä pisteet pakkasen puolelle ton laukun kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä tosiaan tulee vastaan ja mälsää, kun kivasta laukusta menee vähän maku, kun huomaa sen olevan suora kopio. Joten edelleen vastuuta sisäänostajille ja suunnittelijoille - ostosrauha ja -ilo kuluttajille :)
      Tuo Lindex-esimerkki on myös aika paha...

      Poista
  15. Sattuu sitä paremmissakin piireissä. Esimerkiksi tämä MK tote: http://stylexposer.com/wp-content/uploads/2012/09/Michael-Kors-Tote-Laptop-Bags.jpg on tietääkseni lanseerattu ennen Vuittonin Totallya... Yhdennäköisyys on aika selvä :)

    Sitten voidaan patenttien tavalla miettiä, kuinka pitkät tekijänoikeudet jollekin designtuotteelle voidaan antaa. Että voiko kukaan tehdä hyvällä omallatunnolla bowlingbageja tai satulalaukkuja tai minkään laisia pussukoita kun ne mallit on jo hyvän aikaa sitten keksitty.

    Ja tuo Cartierin sormus... Eipä ole idea kovin kaukana siitä ranteen ympäri taivutetusta haarukasta, joka sekin on nähty aikapäiviä sitten :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuokin on totta, niinkuin Mikkokin kirjoitti, että design on melkein aina uudelleentulkintaa ja saanut vaikutteita jostain muusta..Eihän siltä voi välttyä:) Mutta Cartierin Juste un Clou-rannekekin lanseerattiin alunperin jo 70-luvulla ja on kuitenkin aikalailla kauempana designiltaan haarukasta kuin tuo Nastygalin ranneke itse Cartierista. Siis ainakin omasta mielestäni. Ja toi Luggage nyt vaan on naurettava, tosi tylsää..Se oli kai vielä jossain promo-tarjouksessa. Viikonloppuja!

      Poista
    2. No joo sattuu sitä tosiaan catwalkeillakin ja hyvä, että toit esimerkin tuosta!
      Joo, ei tuossa mallin suojauksessa saa mennä taas liiallisuuksiin, koska kuten puhuttua kaikki on taidettu jo nähdä.

      Poista
  16. Hyvä aihe!! :) On hyvä, että asia herättää keskustelua. Aina, kun musiikissa joku melodian pätkä vähänkin muistuttaa jotain aiempaa biisiä, nostetaan syyte tekijänoikeusrikkomuksista tms. Laukkuja saa näköjään aivan surutta kopioida. Itse kuuluttaisin kauppiaitten vastuuta, kuluttaja ei aina tiedä ns. mitä ostaa. Inspiroituneen ja suoran kopion välinen ero on todella pieni, vain merkkilogo usein puuttuu siitä inspiroituneesta versiosta. Onneksi laatuero aidon ja inspiroituneen laukun välillä on niin iso, ettei niitä voi sekoittaa. Huh!


    Ps. Kiitos linkityksestä! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ajattelin, että on hyvä välillä herätellä tätä aihetta ja tästä on kiva kuulla mielipiteitä.
      Ihan sama toive minullakin - vastuu ja turha pähkäily pois kuluttajilta.
      Eipä mitään, teiltä löytyy aina kuumimmat puheenaiheet laukkumaailmasta :)

      Poista
  17. No huhhuh, mitä kopiontia. Osaan näistä kuvista törmäsinkin juuri Bagmiss-blogin postauksessa. Faktahan on tietysti juurikin se, että suurin osa ei tajua, eikä välitä ostaessaan tälläisen laukun. Itse pitäydyn aidoissa, vaikka niitä ei montaa olekaan. Laatu korvaa määrän. :)

    VastaaPoista
  18. Tosi hyvä postaus! Hyvät kuvat olit myös saanut laitettua, esimerkit valaisee aina tilanteen. :) Itse hävettäisi ainakin suunnittelijana sanoa, että olen suunnitellut tämän ja tämän laukun. Voiko niin edes sanoa? Sanoisi ennemmin, että olen käytännössä kopioinut tämän laukun, eikös olekin hieno. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ajattelin, että mistähän löytyy mallikuvia, mutta valitettavasti niitä löytyi aika helposti...
      No älä muuta sano :)

      Poista
  19. Tämä on mielenkiintoinen aihe, tosi hyvä ja kattava postaus! :) Niinhän se on, että vaikea on sanoa missä menee kopioinnin ja inspiraation raja, ja onhan moni laukkumalli itsessään aika yleinen ja ajaton - esimerkiksi Diorin Boston, Furlan Candy ja Vuittonin Speedy ovat samanmuotoisia. Ja silti erilaisia.

    Noissa esimerkkikuvissasi on kyllä minusta kyseessä kopiointi (erityisen räikeästi tuossa Seppälän "luggagessa") enkä itse ainakaan sellaisista laukuista perusta. Minulla on laukkuja vähän ja hankin mieluiten vintagea, enkä ainakaan tietoisesti osta sellaista mikä on kopio joltakin toiselta merkiltä. Mutta meitä kuluttajiakin on niin erilaisia ja jollekulle toiselle vaikkapa laukkumallin alkuperä ei ole lainkaan tärkeä asia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva jos tästä sai riittävästi tietoa ja esimerkkejä :)
      Joo, on niin monta mielipidettä ja tapaa kuin on kuluttajiakin.

      Poista
  20. Voi vitsi, ollaan juuri käyty tästä kiivasta keskustelua Lontoon päädyssä. Muodissa kun ei tosiaan copyright oikeuksia juurikaan jaella, korkeintaan trademark protectionia. Täällä varsinkin on niin kornia nähdä kadulla vierekkäin alkuperäinen laukku ja sen järkyttävän räikeä kopio "sulassa sovussa"...

    Ihan mahtava tämä sun blogi muuten!!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä aihe puhuttaa kyllä aina ja siellä tosiaan näkee varmasti kadulla livenä koko kirjon! Kiitos :) Ja kiitos sinulle tunnelmista Lontoosta - niitä kaipaa aina!

      Poista
  21. Hyi helvetti tota seppälän celineä !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No... Se näyttää vähän surulliselta kyllä.

      Poista
  22. Palasin näinkin vanhaan juttuun kommentoimaan Zaran visiitin jälkeen. Näyttääkö t-paidan kuvio tutulta? http://www.zara.com/fi/en/man/t-shirts-and-sweatshirts/photo-t-shirt-c269237p1377012.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mitään - hauskaa, että vanhempiakin juttua kommentoidaan! No joo, Givenchy... Mutta heh, ostin kyllä juuri viime viikolla tuon paidan :) Mutta minulla on se alkuperäinen huivi, niin ehkä tuo menee... Ajattelin, että tuo Madonna-kuvio on hauska jonkun neuleen alle pilkahtamaan. Ja hei, mahtavaa - löysin nyt vasta uuden blogisi! Vaikuttaa tosi hyvältä, jee!

      Poista

Hauskaa, että jaksoit jättää kommenttia, se piristää aina! :)
Thanks for the comment, I really appreciate it! :)